Tragedia omului

Home / Tragedia omului
Madách Imre, text în versiunea lui: Silviu Purcărete și Visky András

Tragedia omului

Durata: 1h50min
Data premierei: 2020-03-03 (4 ani în urmă)
"Se mişcă roata, meşterul adastă".  
Versul clasic devenit dicton exprimă ideea concentrată a modernității: Creatorul a așezat Lumea, în ea Omul, în Timp; apoi  și-a abandonat Universul, să plutească într-un spațiu fără sens, impasibil. Madách Imre însă nu se oprește la această viziune globală, mecanică și  profund deprimantă din perspectivă contemporană, el vede istoria ca pe un coșmar satanic, pe care Ádám îl visează cu și pentru noi. În zadar protestează Lucifer, promisiunea răscumpărării dă sens luptei și încredere în existența umană. Eva îl poartă sub inima ei pe Mesia promis, pe copilul Iubirii care,  în loc de dialectica inventării dușmanului și confruntării perpetue, proclamă  acceptarea, adică șansa comunității umane și misiunea ei înălțătoare.

 

 Visky András

 

Chiar dacă nu apare pe scenă în teatrul lui Silviu Purcărete, Copilul este mereu prezent: îi auzim vocea, chipul lui limpede strălucește în  adâncimea scenelor, fragilitatea lui și pericolul său etern dau sens dorinței de a ne cunoaște pe noi înșine. Acesta este un laborator teatral excepțional, în care nevoia de precizie nu vine din superioritatea creatorilor de judecată, ci doar din dragoste, compasiune și bucuria apropierii și a comuniunii.

Umorul inconfundabil, bunătatea și modestia legendară ale lui Purcărete aduc „Tragedia omului" la o apropiere neașteptată: marea poezie a lui Madách din secolul al XIX-lea, aparent dificilă, devine vie și accesibilă, iar filozofia-teologia sa abstractă este  cu adevărat viabilă. Face apel la marele clasic, întreține un dialog profund cu el și îl invită să ne fie oaspete în epoca  noastră plină de contradicții, teamă, anxietate și, mai exact, în timpul nostru îngreunat cu faptul că disperarea nici nu mai este ascunsă. 

Cu greu am putut vedea o „Tragedie"  atât de intimă; avem un moment excepțional de istorie culturală, fără îndoială. Madách Imre se bucură cu cei fericiți văzând că opera lui nu este perimată: timpul a făcut-o doar mai importantă și inevitabilă.

 

CRONICI:

„Tragedia omului” – un „spectacol-bijuterie” – cronică de teatru de Mariana Ciolan, leviathan.ro 7 dec 2020

Pariul lui Purcărete cu omenirea - cronică de Mihai Brezeanu, agenda.liternet.ro noiembrie 2020

De la Faust la Az ember tragédiája - cronică de Adrian Țion, agenda.liternet.ro noiembrie 2020

Az ember tragédiája / Tragedia Omului - prin condurii Cenuşăresei, la Interferenţe 2020 -  cronică de Roxana Pavnotescu, agenda.liternet.ro, noiembrie 2020

Adam și Eva. Veșnica lor pomenire - Tragedia Omului la TESZT, 2022  - cronică de Bogdan Burileanu, agenda.liternet.ro, mai 2022

Sub aceeași voce - Az ember tragédiája / Tragedia omului la BukFeszt  - cronică de Mihai Brezeanu, agenda.liternet.ro iunie 2022

Desant maghiar la București, Sanda Vișan, adevarul.ro 6 iunie 2022

Roluri

Aszalos Géza, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt/Erdős Bálint, Éder Enikő, Hegyi Kincső, Kiss Attila, Kocsárdi Levente, Lőrincz Rita, Lukács-György Szilárd, Magyari Etelka, Mátyás Zsolt Imre, Mihály Csongor, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Vadász Bernadett, Vajda Boróka, Vass Richárd, Tar Mónika

Informație 

Decor / CostumeDragoș Buhagiar
Muzică:Vasile Șirli
Dramaturg:Visky András
Asistent regie:Ilir Dragovoja
Asistent compozitor:Éder Enikő
Inginer sunet:Bayer Sebastian
Regia tehnică:Kertész Éva
Lumini:Gidó Zoltán
Sufleur:Czumbil Marika
Foto:Petru Cojocaru
Afiş:Marossy Csilla

Pagina noastră folosește cookie-uri!


Acest site folosește module cookie pentru optimizarea experienței utilizatorilor, cât și pentru o navigare mai sigură. Descrierea acestora și politica noastră de utilizare poate fi citită aici

Vă rugăm să citiți și politica noastră de confidențialitate a datelor.

Selecție cookie