1978
1978
Spectacolul „1978” în regia slovenului Tomi Janežič vorbește despre România anilor 1970, o docu-ficțiune transgenerațională bazată pe poveștile personale ale actorilor și regizorului. Este o poveste despre anii comunismului într-un apartament din România, o poveste despre evenimente locale și globale care fac legătura dintre Timișoara și Nova Gorica (Slovenia) - la granița cu Italia - orașe care au fost parte din aceeași țară - Imperiul Austro-Ungar. În urmă cu mai mult de 100 de ani sute de soldați maghiari au luptat pe frontul Isonzo.
1978 - material digital de promovare
„1978” face parte dintr-o dodecalogie (12 spectacole) numită Destin(y)ation, care va reuni teatre din mai multe țări pentru un proiect creat special pentru Capitala Europeană a Culturii 2025 Nova Gorica/Gorizia (Slovenia/Italia). Nova Gorica este locul de naștere al regizorului T. Janežič.
Simona Semenič - dramaturgă renumită din Slovenia, cu care a mai colaborat Janežič în trecut - scrie 12 piese miniaturale, care vor face legătura dintre cele 12 spectacole. Dodecalogia pornește din spațiul copilăriei regizorului (si relația acelui oraș cu altele) și vorbește despre transgeneraționalitate, granițe, modificări socio-politică-ideologice, război etc.
„1978” va fi invitat la Nova Gorica/Gorizia - GO25! Capitala Europeană a Culturii în 2025, în colaborare cu Mittelfest - Festivalul internațional din Cividale, Italia.
Asigurăm transport pentru spectatori!
Spectatorii cu biletele având transportul inclus sunt rugați să fie prezenți în stația de autobuz de lângă Spitalul Militar (vizavi de Piața 700) cu 40 de minute înainte de ora începerii spectacolului, iar organizatorii vor asigura transport cu un autobuz până la locație (fosta Facultate de Hidrotehnică - Aleea Ghirodei nr. 32).
Se poate veni și cu mașina personală direct la spectacol, în acest caz trebuie avut în vedere că în fața clădirii există parcare cu un număr limitat de locuri.
După spectacol, toți cei care doresc, pot reveni cu același autobuz în zona centrală a orașului. Accesul în autobuz se face doar cu biletul de spectacol. De reținut că biletele se pot emite doar la teatru și online, nu și la locație.
Apariții media
„Textul și spectacolul 1978 de la Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely sunt fundamentate pe convocarea a ceea ce Pierre Nora numea odinioară locuri de memorie. Unele de prim rang, majore -războiul, îndeosebi Primul Război de la care istoricii ne spun că au pornit toate relele secolului al XX lea, comunismul, cultul personalității, umilirea constantă a ființei umane-, altele doar de rangul al doilea sau al treilea (coada, lipsurile, supravegherea, fuga, plănuirea sau eșecul ei, pașaportul, frontiera). Ni se propune o convocare a trecutului mereu deschisă dezvoltărilor ulterioare. Unele dintre întâmplări se petrec chiar sub ochii noștri (de aici repetatele intervenții ale regizorului), altele sunt plănuite să apară în celelalte 11 spectacole pe aceeași temă ori teme asemănătoare pe care intenționează să le facă Tomi Janežič.” Mircea Morariu, contributors.ro, Locuri de memorie
„Spectacolul 1978 este o roză a vânturilor, un turnesol pentru revelarea unor complexe (chiar complicate) relații spațiale și temporale, trecute prin filtrul sensibilității directorului de scenă, ca individ și creator, alături de o echipă omogenă ce stă de veghe la compartimentele acestui demers de un incitant sincretism, și de o trupă perfect sincronizată, dedicată, afirmând o disciplină de lucru pilduitoare, luată părtașă la scenariul care reprezintă în fapt contragerea, sublimarea poveștilor personale ale regizorului și ale actorilor din distribuție. Este un spectacol care iscodește, pe îndelete, pe durata a cinci ore, în trei acte și trei spații de joc distincte, fire văzute ori tainice, legături pe care le explorează în contexul sincroniei și diacroniei unor evenimente locale și globale, între orașul de pe Bega care l-a văzut născându-se într-un vast și ingenios laborator de creație în spațiu neconvențional și Nova Gorica/Gorizia, orașul care după Al Doilea Război Mondial a fost scindat între cele două state, fosta Iugoslavie (azi, face parte din teritoriul sloven) și Italia, explorat aici ca un nod de întretăiere a destinelor celor care sunt personajele spectacolului, majoritatea, membrii aceleiași familii de timișoreni.” Mariana Ciolan, leviathan.ro, 23.12.2023, Un proiect teatral de anvergură – cronică de teatru de Mariana Ciolan
"Spectacolul e însă ambițios, masiv, complex, greu. Genul de provocare care face bine unui teatru și onorează o capitală a culturii europene (de fapt, 1+2). Trupa de la Csiky Gergely e la înălțimea momentului și confirmă ascensiunea din ultimii ani. Cei 11 actrițe și actori muncesc din greu, în condiții, după cum descriam, nu dintre cele mai comode." Mihai Brezeanu, Am fost și n-am fost - 1978, LiterNet.ro
„Experiența vizionării acestei incursiuni teatrale în istoria unei familii ca pretext pentru punerea în discuție a unor episoade din „marea istorie” despre care cunoaștem doar mici detalii este una cu adevărat imersivă. Spațiile de joc – de la sala de curs a unei facultăți dezafectate și până la groapa comună a unor scene de război sugerate sugestiv devin o spirală descendentă de la banalitatea vieții cotidiene spre absurdul unor evenimente ce marchează destine.” Alina Epingeac - Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023
Roluri
Balázs Attila, Borbély B. Emília, Czüvek Loránd, Jancsó Előd, Kiss Attila, Lajter Márkó Ernesztó, Mátyás Zsolt Imre, Munteanu Paula, Simó Emese, Szőllősi Eszter, Vajda Boróka
Informație
Regizor | Tomi Janežič |
Decor | Branko Hojnik |
Costume | Marina Sremac |
Coregrafie | Döbrei Dénes |
Muzică și sound design | Samo Kutin, Eduardo Raon |
Video | Carlo Zoratti |
Light design | Tomi Janežič, Branko Hojnik |
Asistent regie | Žiga Hren, Nina Rajić Kranjac |
Regizor tehnic | Bálint Előd |